0.2 Dienstverlening en gemeentelijke organisatie

0.2.5 Verbeteren dienstverlening aan inwoners en ondernemers

Jaar realisatie

2022

We onderzoeken manieren om onze inwoners en ondernemers beter van dienst te kunnen zijn en ontwikkelen hiervoor passende middelen. De basis hiervoor zijn de drie focuspunten uit de Dienstverleningsvisie 2018-2022 ‘Samen Sterker’: service op maat, verbindend en gastvrij.

Service op maat
We breiden onze digitale bereikbaarheid uit door de inzet van Facebook en Twitter en we ontwikkelen een berichtenbox voor het digitaal verzenden van berichten aan de inwoner. We bieden meer selfservice door het aantal e-formulieren uit te breiden van 16 naar 25. Inwoners kunnen bijvoorbeeld via de website zelf een melding openbare ruimte maken.
Om uitvoering te kunnen geven aan het plan 'Doorontwikkeling digitale dienstverlening' in samenspraak met RID, 1Stroom en RSD is een aanvullend budget nodig. Daardoor voldoen we aan wet- en regelgeving zoals eIDAS (elektronische identificatie) en verbeteren we onze digitale dienstverlening.

Verbindend
We nodigen klanten uit om hun ervaring met ons te delen in de (spreekwoordelijke) reis die ze maken tijdens de oriëntatie, aanschaf en het gebruik van een product of dienst bij de gemeente. Dit noemen we een klantreis. We voeren in 2018 klantreizen uit op twee onderwerpen. Verbeteracties die hieruit voorkomen pakken we direct op.  

Gastvrij
We verbeteren de vaardigheid ‘gastvrij werken’ bij alle medewerkers (Zevenaar Verbindt). We brengen in 2018 middels het onderzoek ‘waarstaatjegemeente’ de klanttevredenheid en ons gastheerschap in kaart. Voor het uitvoeren van de tevredenheidsonderzoeken en het uitvoeren van daaruit volgende verbeteracties is extra budget nodig.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

Dekking

Exploitatie

10

30

20

Toelichting

Voor het verder verbeteren, ontwikkelen en professionaliseren van de dienstverlening is een extra budget nodig van € 60.000 om de dienstverlening de aankomende 3 jaar een extra impuls te geven en de dienstverleningsvisie te realiseren. Van dit budget voeren we tevredenheidsonderzoeken uit onder inwoners en ondernemers, verbeteren we onze bereikbaarheid en zorgen we ervoor dat onze inwoners en ondernemers steeds meer zaken digitaal met ons kunnen regelen.