1.1 Beperken en bestrijden van branden, rampen en zware ongevallen

1.1.1 Verbeteren eerste hulpverlening in alle kernen

Jaar realisatie

2022

Wij stimuleren inwonerinitiatieven die ontstaan om het Zevenaarse AED-netwerk te vergroten. Wij zorgen voor scholing van vrijwilligers.

1.2 Bewaken van de openbare orde en veiligheid

1.2.1 Bestrijden ondermijning

Jaar realisatie

2018

We nemen preventieve en repressieve maatregelen om vermenging van de onderwereld met de bovenwereld tegen te gaan. Het ondermijningsbeeld voor Zevenaar leveren we in 2018 op. Naar aanleiding van dit beeld stellen we een plan van aanpak op en voeren we de eerste acties uit. Verder verwachten wij een toename van de inzet van burgemeestersbevoegdheden voor het bestrijden van ondermijning.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

Dekking

Exploitatie

25

60

60

60

60

Toelichting

Vanwege de verwachte toename van de inzet van burgemeestersbevoegdheden voor het bestrijden van ondermijning, is het huidige budget niet toereikend. Denk hierbij aan aanvraag Bibob-advies, bewustwordingsbijeenkomsten voor inwoners en ondernemers en het sluiten van woningen/bedrijfspanden. Wij stellen voor om een jaarlijks budget van € 7.000 op te nemen voor deze advisering.
Daarnaast nemen de werkzaamheden voor gemeenten met betrekking tot ondermijning toe, doordat er nieuwe instrumenten moeten worden ingevoerd, casussen op lokaal niveau moeten worden opgepakt en er algehele regie gevoerd moet worden. Hiervoor stellen wij een structurele uitbreiding van formatie voor van 0,66 fte. De kosten bedragen € 53.000 per jaar. De financiële vertaling hiervan is opgenomen bij de afdeling Bedrijfsvoering in programma 0. Bestuur en ondersteuning.

We zetten in op en ondersteunen initiatieven van inwoners zoals buurtpreventie in de vorm van BuurtWhats App-groepen. We willen in het kader van buurtpreventie de WhatsAppgroepen verder professionaliseren. Hierbij verenigen we beheerders uit verschillende groepen met elkaar, waardoor een groter netwerk ontstaat, waarin beheerders van elkaar kunnen leren. De groepen op het Gelders Eiland moeten hiervoor een inhaalslag maken. We ondersteunen, bestendigen en faciliteren minimaal 6 nieuwe inwonersinitiatieven op het gebied van sociale veiligheid.
Vanuit de gebiedsteams zorgen we voor een zorgvuldige en adequate hulpverlening bij huiselijk geweld en overlastgevende personen. De verbinding tussen zorg en veiligheid is hierin van cruciaal belang. Verdere uitwerking is opgenomen in programma 6 Sociaal Domein.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

Dekking

Exploitatie

10

20

20

20

20

Toelichting

In het jaarplan integrale veiligheid is aangegeven dat wij gaan investeren op de WhatsApp groepen voor buurtpreventie binnen onze gemeente. Voor ondersteuning en advies is een structurele uitbreiding van formatie gewenst van 0,3 fte.
De financiële vertaling hiervan is opgenomen bij programma 0. Bestuur en ondersteuning bij de afdeling Bedrijfsvoering.

4.1 Onderwijs

4.1.1 Opstellen integraal huisvestingsplan (IHP) Onderwijs

Jaar realisatie

2018

Met het opstellen van een Integraal Huisvestings Plan (IHP) Onderwijs anticiperen wij op het onderwijs van de toekomst. We borduren voort op de harmonisatiemaatregelen in de voorschoolse voorzieningen. Het IHP is intercategoriaal (primair onderwijs, buitengewoon basisonderwijs en voortgezet onderwijs) en integraal (onderwijs- en aanpalende welzijnsvoorzieningen). Het realiseren van een kindcentrum maakt onderdeel uit van het IHP. Daarnaast vertalen wij onze ambities met betrekking tot duurzaamheid in het IHP. De verwachte activiteiten ter uitvoering van het IHP hebben wij opgenomen bij de activiteit: ‘Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen’.

We bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen en waar mogelijk een Kindcentrum. De schoolgebouwen worden gebouwd op basis van het nog op te stellen IHP. We reserveren echter al middelen voor de onderwijshuisvesting, waarvan wij verwachten dat deze vanaf 2018 nodig zullen zijn. Het gaat hierbij om investeringen voor basisscholen en voor aanpassingen van de locaties van het Voortgezet Onderwijs.
Bij het beoordelen van de ingediende aanvragen voor schoolgebouwen nemen we duurzaamheidsaspecten in overweging.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

6.441

784

5.852

Dekking

820

Exploitatie

69

68

367

547

Toelichting

Investeringen, inclusief dekking:
2018:

  • De Carrousel/De Maatjes € 1.626.000 (dekking € 650.000 uit al gehonoreerde kredieten)
  • De Wissel/De Tamboerijn € 25.000 (dekking uit al gehonoreerde kredieten)
  • De Bem schoolwoningen en tijdelijke huisvesting € 4.300.000 (dekking € 100.000 uit al gehonoreerde kredieten)
  • Platanenlaan herinrichting openbare ruimte € 270.000
  • Platanenlaan tijdelijke huisvesting (onderhoud en aanpassing ventilatie) gebouw Fonkelsteen en Het Kofschip € 150.000
  • Platanenlaan verhuizing € 45.000 (dekking uit al gehonoreerde kredieten)
  • Jonkersschool Lathum - bouwkundige aanpassingen € 25.000

2019:

  • Liemers college - uitbreiding Heerenmaeten en Landeweer € 783.900

2020:

  • Nieuwbouw De Wissel / De Tamboerijn € 5.852.000

2019:

  • Rente en afschrijvingen MIP 2019 - € 69.000, 2020 - € 68.000, 2021 - € 367.000, 2022 - € 547.000

We gaan de huisvesting van het voortgezet onderwijs herzien. Dit is nodig vanwege de daling van leerlingenaantallen en wijziging van het onderwijsconcept. In overleg met het schoolbestuur van het Liemers college en de gemeenten Duiven en Montferland gaan wij bepalen welke voorzieningen wanneer gerealiseerd moeten zijn. Wij dragen voor ongeveer 40% bij in de totale kosten van de investeringen. De overige samenwerkingspartners dragen gezamenlijk de rest bij. In 2018 bieden wij inzicht in de consequenties voor onze gemeente. Om in 2020/2021 aanpassingen te kunnen realiseren, moet in 2019 daarvoor financiële ruimte geschapen worden.

Met de wettelijke harmonisatie van de kinderdagopvang, peuterspeelzalen en voor- en vroegschoolse educatie (VVE) streven wij naar een kwalitatieve peutervoorziening met 100% bereik. Stimuleren van het jonge kind vormt de kern van het onderwijsachterstandenbeleid. We geven de kinderen een stevige basis mee voor hun verdere schoolloopbaan en het functioneren in onze maatschappij. Dit doen we door in te zetten op gerichte en speelse stimulering van de ontwikkeling op jonge leeftijd. Zo krijgen alle peuters de kans op een goede start in het onderwijs. In 2019 bieden wij peuters met risico op onderwijsachterstand extra ondersteuning door deelname aan een kwalitatief VVE-programma.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

Dekking

25

25

25

25

25

Exploitatie

27

27

27

27

27

Toelichting

Wij stellen voor de formatie met 0,5 fte uit te breiden voor uitvoering taken inzake de kinderopvang. De kosten hiervan bedragen € 27.000. Deze kosten kunnen deels gedekt worden door het budget Handhaving kinderopvang van € 25.000 te verlagen. De financiële vertaling hiervan is conform de wettelijke voorschriften van het Besluit Begroting en Verantwoording opgenomen bij programma 6. Sociaal domein binnen het taakveld 6.1 - Samenkracht en burgerparticipatie.

Wij rollen de komende jaren het rijksbeleid ‘Tel mee met Taal’ lokaal verder uit om taalachterstand van jongs af aan te bestrijden en leesbevorderingsactiviteiten te stimuleren. Daarnaast gaan we succesvolle pilots binnen de specifieke regeling Volwasseneneducatie borgen binnen het structurele aanbod van het Taalhuis. Het Taalhuis helpt mensen die moeite hebben met taal en digitaal (lezen, schrijven, rekenen, computervaardigheden) om beter te leren lezen en schrijven.

4.2 Kinderopvang

4.2.1 Toegang bieden tot kinderopvang

Jaar realisatie

2022

Wij zetten in op een kwalitatieve voorschoolse voorziening voor alle jonge kinderen. Dit geldt voor het aanbod voor peuters van ouders die recht hebben op Kinderopvangtoeslag en ouders die gebruik maken van een gesubsidieerde peuterplek. De uitvoering van de wettelijke taken gericht op Toezicht (Inspectie en Handhaving) registreren wij in het Landelijk Register Kinderopvang, waardoor we de uitvoering ook kunnen toetsen volgens de wettelijke kaders.

6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang

6.1.2 Versterken samenwerking met maatschappelijke partners (zoals Caleidoz)

Jaar realisatie

2018

Voor het realiseren van de structuurversterking in het Sociaal Domein is een goede samenwerking met maatschappelijke partners relevant. Caleidoz is als lokale welzijnsorganisatie een belangrijke partner. Met Caleidoz komen we tot een opzet voor de toekomst van het welzijnswerk in onze gemeente.

6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning

6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd & Wmo

Jaar realisatie

2022

We bieden zorg- en ondersteuningstrajecten (maatwerkvoorzieningen) jeugdhulp en Wmo door middel van regionale inkoop via de modulaire gemeenschappelijke regeling (MGR) en inkoop op bovenregionale- en landelijk schaal. We zoeken hierbij continu naar mogelijkheden om de kosten te beheersen. Ook voor de komende periode is dit gezien de grote omvang in relatie tot de gemeentebegroting een belangrijk speerpunt.

In de beleidsnotitie Jeugd en Maatschappelijke ondersteuning is 'ruimte voor initiatieven' een van de ontwikkelroutes. Het gaat hier om initiatieven van inwoners en maatschappelijke partners. Hoe we hieraan uitvoering geven beschrijven we in de uitvoeringsagenda die wij aan het opstellen zijn. Deze bieden wij u in de 2e helft van 2018 ter kennisname aan. Vanaf 2019 stimuleren wij dit. Eerst richten wij ons op het goed op orde brengen van het sociaal domein in de uitvoering van de gebiedsteams.

Om de doelstellingen op het gebied van jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning te bereiken hebben we 10 ontwikkelroutes opgesteld, waar we op in zetten om de zorg in onze gemeente beter te organiseren. Hiermee kunnen we inzet van duurdere zorg voorkomen en ook kostenbesparingen in maatwerkvoorzieningen realiseren.
De 10 ontwikkelroutes zijn:

  1. Vergroten van opgroeikansen
  2. Bevorderen gezonde leefstijl van inwoners
  3. Versterken samenwerking tussen zorg en veiligheid
  4. Bevorderen regie woonsituatie van kwetsbare inwoners (beschermd wonen)
  5. Bevorderen zelfstandig wonen ouderen
  6. Versterken van samenwerking maatschappelijke partners
  7. Vergroten van ruimte voor initiatieven
  8. Vergroten toegankelijkheid van informatie, advies, ondersteuning en zorg
  9. Vergroten grip op kosten en flexibiliteit om in te spelen op innovatie inkoop en initiatieven van inwoners en andere partners
  10. Versterken van het tellen, luisteren en vertellen om ontwikkelingen in sociaal te volgen (verhalen inwoners, cliëntervaring, kwantitatieve informatie).

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

Dekking

Exploitatie

400

400

400

400

Toelichting

Om de 10 ontwikkelroutes uit de beleidsnotitie jeugd en Maatschappelijke ondersteuning te realiseren stellen wij een uitvoeringsagenda op. De nieuwe activiteiten om écht preventief te gaan werken die wij zelf initiëren kunnen niet uit de bestaande budgetten gerealiseerd worden. Het grootste deel van de uitvoeringsagenda en bijbehorende activiteiten kunnen wij wel uit de bestaande middelen financieren.

6.3 (Arbeids)Participatie

6.3.1 Begeleiden mensen naar werk

Jaar realisatie

2018

Door de economische groei zien we een voorzichtige daling van het klantenbestand van onze gemeente. Deze trend willen wij verder voortzetten. Steeds meer inwoners verdienen zelfstandig een inkomen en zijn niet meer afhankelijk van een uitkering. Wij begeleiden zoveel mogelijk inwoners naar passend werk. Werk waar mensen gelukkig zijn en gewaardeerd worden. Wij zetten -naast mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt- ons ook in om mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt naar werk te begeleiden. Jongeren, mensen met een lage opleiding en statushouders hebben prioriteit. In de komende periode bekijken wij diverse pilots om deze bovenstaande doelstelling te gaan realiseren.

De kosten bijzondere bijstand voor bewindvoering stijgen jaarlijks voor alle gemeenten in Nederland. In het Regeerakkoord is opgenomen dat gemeenten adviesrecht krijgen bij de besluitvorming van de rechter over het toekennen van een bewindvoerder. Wij willen een goede invulling geven aan dit adviesrecht. Hiervoor moeten we een goed beeld hebben van alle dossiers die voor komen bij de rechter. Wanneer wij negatief adviseren over het toekennen van een bewindvoerder is een goed alternatief noodzakelijk. Budgetbeheer is een alternatief voor personen waarbij onderbewindstelling te zwaar is.
In 2019 gaan wij een pilot uitvoeren waarbij wij de huidige dossiers bewindvoering screenen en waar mogelijk de inwoner een alternatief voorstellen. Hierdoor vergroten wij de zelfredzaamheid van de inwoner.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

Dekking

Exploitatie

25

Toelichting

Budgetbeheer wordt niet vergoed vanuit de bijzondere bijstand en bewindvoering wel. Om te stimuleren dat mensen in de pilot overgaan van bewindvoering naar budgetbeheer (of starten met budgetbeheer in plaats van bewindvoering) willen we dit financieel vergoeden vanuit het pilotbudget.
Daarnaast willen we een externe vragen alle dossiers bewindvoering op te vragen bij de bewindvoerders en te screenen. Vervolgens kan de inwoner worden benaderd om bewindvoering stop te laten zetten en een alternatief in de vorm van budgetbeheer aan te bieden. De kosten van de externe vallen ook onder het gevraagde budget voor de pilot. Wij vragen hiervoor een budget van € 25.000. Mogelijke structurele kosten worden gedekt door besparingen op de kosten van bijzondere bijstand voor bewindvoering.

In 2017 hebben de Liemerse gemeenteraden ingestemd om de RSD door te ontwikkelen naar een netwerkorganisatie voor werk en participatie. Het  doel van een netwerkorganisatie is dat de RSD samen met partners in de private en publieke sector -onder andere WSP/UWV/Scalabor- een structuur opzetten, waarin op (sub) regionaal niveau wordt samengewerkt om zoveel mogelijk klanten duurzaam richting de arbeidsmarkt te leiden en/of werkfit te maken. De RSD krijgt hierdoor een bredere regierol toegewezen, waardoor de dienstverlening wordt uitgebreid op het gebied van werk en inkomen. Er wordt nu gewerkt aan een Businesscase om tot deze doorontwikkeling te komen. Om deze ontwikkeling te realiseren, is een investering nodig van alle Liemerse gemeenten. Deze investering verdient zich in de toekomst terug. De Businesscase leggen wij in juli 2018 ter besluitvorming voor.

In 2017 hebben de raden van de voormalige gemeenten Rijnwaarden en Zevenaar ingestemd met de Agenda Economie en Participatie. Met de agenda Economie en Participatie willen wij kansen op de arbeidsmarkt voor inwoners stimuleren door te investeren in een stevigere verbinding tussen onderwijs, ondernemers en overheid. Wij willen meer maatschappelijke impact genereren, waardoor kansen benut worden voor de zelfstandigheid van -kwetsbare- inwoners, de regionale arbeidsmarkt en de sociale welvaart. Om dit te bereiken is het van belang om deze partijen dichter bij elkaar te brengen om gezamenlijk toe te werken naar kansrijke beroepen, (garantie)banen, werkervaringsplekken en mogelijk meer. Wij gaan in 2019 samen met private partijen het sociaal ondernemen op de kaart zetten en kansen benutten door het uitvoeren van  innovatieve/stimuleringsprojecten.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

Dekking

Exploitatie

50

Toelichting

Door de agenda Economie en Participatie, dragen wij in een netwerksamenwerking met overheidspartijen zoals UWV, onderwijspartijen (zoals bijvoorbeeld ROC's) en lokale ondernemers bij aan een duurzaam kwalitatief en kwantitatief evenwicht op de arbeidsmarkt. Door gerichte samenwerkingsprojecten willen we iedereen duurzaam aan het (gepast) werk helpen en houden. Hiervoor is in 2019 en bedrag van € 50.000 nodig.

Wij starten samen met het UWV een pilot om te voorkomen dat mensen vanuit de WW doorstromen naar de bijstand. Dit zijn nieuwe klanten voor onze gemeente en ze zijn vaak al langere tijd op zoek naar werk. De afstand tot de arbeidsmarkt is daardoor gegroeid. Wij willen deze doorstroom tegenhouden. Met de pilot proberen wij in samenwerking met UWV om deze groep werkzoekenden richting werk te begeleiden, voordat zij zich melden voor een uitkering bij onze gemeente.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

Dekking

Exploitatie

25

50

25

Toelichting

De cliënten van het UWV, waarbij het einde van hun WW-termijn in zicht is, zijn in veel gevallen aangewezen op een bijstandsuitkering verstrekt door Regionale Sociale Dienst de Liemers. Om deze 'doorstroom' van UWV naar RSD te verminderen voeren we samen met het UWV een pilot uit. Doel is om de UWV-er richting werk te begeleiden, voordat hij of zij zich meldt bij de RSD. Voor deze pilot is, in de periode 2018-2020, in totaal € 100.000 nodig.

Als gevolg van ons gemeentelijk beleid zijn wij verantwoordelijk voor de begeleiding en ondersteuning van de medewerkers met een loonwaarde lager dan 25% (module 8), die werkzaam zijn bij Scalabor. Dit zijn structurele kosten, die gezien deze doelgroep jaarlijks zullen afnemen. Door deze autonome ontwikkelingen is een bijraming van het budget noodzakelijk.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

Dekking

Exploitatie

160

155

150

145

140

Toelichting

In 2017 zijn de kosten in de 2e voortgangsrapportage incidenteel bijgeraamd. Wij stellen u voor de kosten structureel te ramen. Op basis van de uitstroom nemen de kosten in de toekomst af.

Bij de harmonisatie van de minimaregelingen is vorig jaar besloten een integrale afweging over het hanteren van een inkomensgrens van 120% voor alle minimaregelingen over te laten aan het nieuwe gemeentebestuur. Wij zijn van mening dat extra ondersteuning om volwaardig deel te kunnen nemen vooral nodig is voor kinderen, chronisch zieken, gehandicapten en ouderen. Uit gesprekken met het armoedeplatform blijkt dat het ophogen van de inkomensgrens naar 150% voor chronisch zieken een beter alternatief zou zijn dan het gelijktrekken van de inkomensgrenzen naar 120% voor alle minimaregelingen. Om de armoedeval en de kosten voor specifieke doelgroepen in beeld te brengen doen wij onderzoek naar de gevolgen van beleid op inwoners met een klein budget (Inkomenseffectrapportage). Daarnaast wordt er onderzoek gedaan naar het aantal huishoudens met een laag inkomen (armoede index). Als laatste doen we onderzoek naar de mogelijkheden om de financiële ondersteuning te verbeteren (enquête).

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

Dekking

Exploitatie

220

220

220

220

Toelichting

In het najaar 2018 bieden wij u de nota Minimabeleid aan. Hierin doen wij u een voorstel voor de te hanteren inkomensgrenzen en de benodigde middelen. Vooruitlopend hierop stellen wij u nu al voor hiervoor een voorlopig bedrag voor in de begroting op te nemen. Op basis van uw besluitvorming passen wij het bedrag aan.

We streven naar een zo laagdrempelig mogelijke schuldhulpverlening.  Dit doen we in samenwerking met onder andere bewindvoerders, deurwaarders en het Centraal Administratie Kantoor. Om de toegang tot schuldhulpverlening verder te verlagen gaan we het online melden door derden (verwijzers als de huisarts) mogelijk maken. Daarnaast acteren we alert bij signalen van partners. De pilot ‘Vroeg er op af’ moet er toe leiden dat mensen eerder worden geholpen en niet in een minnelijke of wettelijke regeling schuldhulpverlening terecht komen.
Bij een integrale benadering van een schuldenvrij Zevenaar hoort ook goede nazorg. Na afloop van de schuldhulpverlening kunnen bijvoorbeeld incassobureaus weer op een reguliere wijze geld gaan innen. Dit kan leiden tot directe problemen voor inwoners. Het maken van goede afspraken hierover en extra ondersteuning voor inwoners is onderdeel van de pilot.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

Dekking

Exploitatie

25

75

10

10

10

Toelichting

Om schuldhulpverlening laagdrempeliger te maken wordt in 2018 de mogelijkheid gerealiseerd dat verwijzers direct online een cliënt kunnen aanmelden voor schuldhulpverlening. Daarnaast wordt het voorgestelde budget aangewend voor het vormgeven van een financieel straatje met Caleidoz, STMR, woningcorporaties en de bibliotheek. Vrijwilligers en ondersteuners worden getraind en waar nodig ondersteund en er wordt ingezet op cursussen 'leren omgaan met geld' voor mensen die meer grip willen krijgen op hun financiële situatie. Als laatste wordt samen met incassobureaus en bewindvoerders gewerkt aan nazorg om terugkeren in de schuldhulpverlening te voorkomen. De structurele kosten hebben betrekking op uitvoeringskosten, zoals het trainen van vrijwilligers.

We zetten ons er voor in dat nieuwe inwoners zo snel mogelijk kunnen beginnen met integreren en participeren. We doen dat samen met alle inwoners van onze gemeente. Integratie en participatie starten direct bij de huisvesting van de vergunninghouder in onze gemeente. We doen hierbij ook een beroep op de eigen verantwoordelijkheid van de vergunninghouder. Veelal zullen statushouders een beroep moeten doen op sociale huurwoningen. Uitgangspunt is wel dat de slaagkans voor alle woningzoekenden voor het verkrijgen van een sociale huurwoning minimaal gelijk blijft.

Wij  werken samen met verschillende partners om armoede te bestrijden. Jaarlijks kunnen partners subsidies aanvragen om hun dienstverlening voor inwoners te behouden. Uit het armoedeplatform komt naar voren dat extra ondersteuning voor organisaties die maatwerk kunnen leveren nodig is. Voorbeelden hiervan zijn het 'Maatjesproject' en het 'Solidariteitsfonds'. Deze fondsen en projecten ondersteunen de meest kwetsbare inwoners. Zij bieden daarmee een laatste vangnet als alle andere voorliggende voorzieningen niet toereikend zijn. Het huidige totale bedrag voor subsidies is niet voldoende voor de gewenste extra ondersteuning.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

Dekking

Exploitatie

10

10

10

10

10

Toelichting

De voormalige gemeente Rijnwaarden kende een 'Solidariteitsfonds' om mensen die tussen het wal en schip vielen te ondersteunen. Hiervoor was € 2.350 beschikbaar.
Omdat er in de voormalige gemeente Zevenaar geen extra ondersteuningsfonds was, pakte het 'Maatjesproject' de facto deze rol op zich. Om voor de huidige gemeente Zevenaar de mogelijkheden die het 'Solidariteitsfonds' biedt aan te vullen, vragen wij structureel een bedrag van € 10.000.

6.4 Vrijwilligers en mantelzorg

6.4.1 Ondersteunen mantelzorgers

Jaar realisatie

2019

Wij zetten in op waardering en ondersteuning van mantelzorgers door het aanbieden van voorzieningen die de zorg van mantelzorgers moeten verlichten. Daarnaast zetten wij in op ondersteuning van de mantelzorger door zijn/haar omgeving: onderwijs, bedrijfsleven, zorginstellingen en verenigingsleven. Hiertoe realiseren wij een expertisecentrum mantelzorg. De bestaande budgetten mantelzorg zijn hiervoor toereikend.

Wij ondersteunen vrijwilligers. Wij doen dit door maatregelen ter ondersteuning aan te bieden, in het bijzonder voor de vrijwilligersorganisaties die actief zijn en activiteiten organiseren die bijdragen aan de uitvoering van Wmo-taken. Daarnaast onderzoeken wij de mogelijkheid de inzet van de lokale vrijwilligers te erkennen en een blijk van waardering te geven. Dit kan bijvoorbeeld door een vrijwilligersonderscheiding toe te kennen.

7.1 Gezondheidszorg

7.1.1 Uitvoeren programma Korte Voorzieningsketens

Jaar realisatie

2018

We willen het POP3 project Korte Ketens in het Liemers Landschap faciliteren. Hiermee bevorderen we voedselbewustwording en gezond eetgedrag onder onze inwoners.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

Dekking

Exploitatie

18

Toelichting

Voor het uitvoeren van het programma Korte Voorzieningsketens is aanvullend budget nodig voor communicatie en tijdelijke uitbreiding van fte. Wij vragen u hiervoor in 2018 € 18.000 beschikbaar te stellen.

De publieke gezondheidszorg is direct verbonden met ontwikkelingen in bijvoorbeeld het sociaal domein en de Omgevingswet. Verschillende beleidsterreinen kunnen invloed uitoefenen op het stimuleren van een gezonde leefomgeving en leefstijl. Zo is het bevorderen van een gezonde leefstijl van inwoners één van de ontwikkellijnen in het beleidsplan Jeugd en Wmo.
De nadruk ligt op veerkracht, eigen regie en welbevinden van de inwoners. Er is een regiovisie opgesteld voor de periode 2017-2020. In 2018 stellen wij een lokale, aanvullende notitie op.

8.1 Ruimtelijke Ordening

8.1.1 Invoeren Omgevingswet

Jaar realisatie

2021

Voor 2021 zijn wij gereed voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Wij stellen hiervoor een route vast in het procesplan implementatie Omgevingswet. Wij passen ons instrumentarium aan de nieuwe wettelijke vereisten aan. Hierbij is digitalisering van gegevens en het eenvoudig kunnen benaderen van die gegevens een belangrijk onderdeel. Wij zetten in op participatie van inwoners, ondernemers en instanties. Intern kijken wij naar de gevolgen voor de organisatie op het gebied van functies, cultuur, competenties en integraliteit.
De Omgevingswet raakt de gehele organisatie. In 2018 richten wij de procesorganisatie in. Belangrijk onderdeel hiervan is de oprichting van 7 werkgroepen. Door de werkgroepen vanuit de verschillende vakdisciplines de voorbereiding zelf op te laten pakken zorgen wij ervoor dat de gehele organisatie tijdig bekend is en voorbereid is op de Omgevingswet. In 2018 maken de werkgroepen een plan van aanpak, waarin acties, planning en ureninzet nader worden uitgewerkt. Hierdoor krijgen wij in 2018 meer inzicht in de acties die wij gaan uitvoeren. Hiernaast starten wij in 2018 met twee pilots: centrumplan Zevenaar en actieplan Vitaal Aerdt. Hierin gaan wij ervaring opdoen in het samen met ondernemers en betrokkenen ter uitvoering (laten) brengen van een visie en samen met een dorp een integrale gebiedsgerichte actieagenda opstellen.

Na de zomer berekenen wij de geraamde kosten op basis van een nieuwe versie van de rekentool. Indien  dat tot aangepaste kosten leidt, dan zullen we dat in de begroting 2019 verwerken. Per kalenderjaar maken we op die wijze inzichtelijk welke inzet en kosten we voor de invoering van de Omgevingswet verwachten en in de jaarstukken van dat dienstjaar leggen we verantwoording af over de bestede middelen.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

Dekking

Exploitatie

191

600

600

600

600

Toelichting

Voor de raming van de kosten hebben wij gebruik gemaakt van de financiële tool van de VNG. Hoewel er veel onzekerheden zijn is dit medio 2018 het meest geschikte en enige instrument om een inschatting van kosten te maken en te onderbouwen.

8.3 Wonen en bouwen

8.3.2 Regie op woningbouwprogramma

Jaar realisatie

2018

Op basis van de Liemerse Woonagenda voor de periode 2017-2027 stellen wij uitgangspunten vast voor het woningbouwprogramma. Op basis van die uitgangspunten stellen wij een flexibele woningbouwprogrammering vast met maatwerk per kern. Om nieuwe kansrijke initiatieven mogelijk te maken brengen wij de capaciteit van woningbouwlocaties, die niet aansluiten bij de vraag op lange termijn, terug.

Om te komen tot  een herinrichting van het Dorpsplein en een deel van de aangrenzende gebouwen worden voorbereidingskosten gemaakt. Hierbij moet u denken aan het bepalen van de scope van de opgave, de uitwerking van de opgave en mogelijk daarmee samenhangende onderzoeken en overleg met betrokkenen/omgeving. In het kader van de subsidie Sterk Bestuur ontvangen wij in 2018 een bijdrage van € 500.000. De hiervoor genoemde voorbereidingskosten kunnen ten laste van deze subsidie worden gebracht.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

50

450

Dekking

50

450

Exploitatie

Toelichting

Om te komen tot  een herinrichting van het Dorpsplein van Lobith en een deel van de aangrenzende gebouwen worden voorbereidingskosten gemaakt, hierbij kunt u denken aan het bepalen van de scope van de opgave,  de uitwerking van de opgave en mogelijk daarmee samenhangende onderzoeken en overleg met betrokkenen/omgeving. In het kader van de subsidie Sterk Bestuur ontvangen wij een bijdrage van € 500.000. De hiervoor genoemde voorbereidingskosten kunnen ten laste van deze subsidie worden gebracht.

8.4 Handhaving

8.4.1 Uitvoeren doortastend handhavingsbeleid

Jaar realisatie

2019

Wij gaan een nieuw handhavingsbeleid ontwikkelen. Hierbij gaan wij voorstellen om actief illegale situaties op te sporen en aan te pakken.
Mogelijke financiële en personele consequenties zijn afhankelijk van het handhavingsniveau waartoe u besluit.