3.1 Versterken economische ontwikkeling

3.1.1 Bijdragen aan Logistiek Innovatiehuis Achterhoek Liemers

Jaar realisatie

2019

In 2017 is door de Liemerse gemeenten besloten bij te dragen aan het Logistiek Innovatiehuis Achterhoek Liemers. Deze vereniging is onderdeel van Logistics Valley. De A12 regio is hierin 1 van de 3 hotspots.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

Dekking

Exploitatie

6

6

Toelichting

In Liemers verband dragen de gemeenten (naar rato van inwoners) bij aan de economische profilering van Logistics Valley, waar de A12 regio deel van uitmaakt. Het Logistiek Innovatiehuis Achterhoek Liemers is onderdeel van Logistics Valley. Wij vragen u om een bijdrage van € 6.000 voor 2018 en 2019.

In grote delen van ons buitengebied ligt geen snelle en betrouwbare internetvoorziening. Om te komen tot een snelle en betrouwbare internetvoorziening onderzoeken we twee scenario’s. Bij het eerste scenario is er een partij die glasvezel, onder bepaalde voorwaarden, in de buitengebieden van de gemeente wil aanleggen. Deze voorwaarden werken we nog verder uit. Bij het tweede scenario werken wij met andere gemeenten samen om tot een soort van algemene nutsvoorziening te komen. Het uitgangspunt kan zijn dat de aansluitkosten gering zijn en de abonnementskosten in lijn liggen met de abonnementskosten op andere plaatsen in onze gemeente. Een dergelijke nutsvoorziening is in strijd met de Europese regels. De verwachting is dat de Europese Commissie hier, op basis van een traject in de regio Rivierenland, uitsluitsel over gaat geven. De scenario's werken we verder uit. Ook geven wij aan wat de financiële consequenties zijn van deze scenario’s en binnen welke tijd we een dergelijk systeem kunnen realiseren. Wij zullen op basis van het onderzoek een advies uitbrengen.

In 2018 wordt een Economische visie Liemers opgesteld. Aansluitend hierop werken we een visie met uitvoeringsplan uit voor de gewenste economische ontwikkeling in onze gemeente.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

Dekking

Exploitatie

10

Toelichting

In 2018 stellen wij een Economische visie Liemers op. Aansluitend hierop werken we een visie met uitvoeringsplan uit voor de gewenste economische ontwikkeling in onze gemeente. Wij vragen u hiervoor incidenteel € 10.000 beschikbaar te stellen.

Om vraag en aanbod naar werklocaties (bedrijventerreinen, kantoorlocaties en perifere detailhandel) in de regio voor 2021 in balans te brengen, is het RPW opgesteld en door de provincie vastgesteld en juridisch verankerd in de provinciale omgevingsverordening. Dit RPW moet nu worden uitgevoerd. Hiervoor is een werkplan, met een werkorganisatie, opgesteld, dat de komende jaren wordt uitgevoerd. De kosten hiervoor zijn begroot op € 95.000 op jaarbasis. Dit is geaccordeerd in het regionaal portefeuillehoudersoverleg EZ en de kosten worden door de regio doorberekend aan de deelnemende gemeenten. Deze bijdrage is afhankelijk van het aantal inwoners.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

Dekking

Exploitatie

7

6

6

Toelichting

Voor de uitvoering van het RPW zijn de kosten begroot op € 95.000 op jaarbasis. Dit is geaccordeerd in het regionaal portefeuillehoudersoverleg EZ en de kosten worden door de regio doorberekend aan de deelnemende gemeenten. Deze bijdrage is afhankelijk van het aantal inwoners. Wij stellen u voor de bedragen voor onze gemeente beschikbaar te stellen.

3.2 Ruimte bieden voor ondernemen

3.2.1 Bruisend maken centrum Zevenaar - activiteiten 2018

Jaar realisatie

2018

In 2017 is het Inspiratiedocument opwaardering openbare ruimte centrum Zevenaar opgesteld. Op basis hiervan wordt een aantal maatregelen voorgesteld om het centrum toekomstbestendig te maken. Voor 2018 zetten we in op het opruimen van onnodige obstakels, handhaving van uitstallingen en reclame, het vergroenen van stegen en het fietsparkeren.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

58

Dekking

Exploitatie

7

3

2

2

Toelichting

In 2018 voeren wij de volgende activiteiten uit:

  • Opruimen overbodige obstakels (kosten voor vervangende bebording)
  • Handhaven uitstallingen en reclamebeleid (benodigd extra budget moet komen vanuit harmonisering Handhavingsbeleid)
  • Vergroenen stegen d.m.v. geveltuinen, bloembollen rondom kerk
  • Opstellen inrichtingsplan fietsparkeren

In 2017 is het Inspiratiedocument opwaardering openbare ruimte centrum Zevenaar opgesteld. Op basis hiervan wordt een aantal maatregelen voorgesteld om het centrum toekomstbestendig te maken. In 2019 geven we aandacht aan de bomen in het centrum en verder opwaarderen van de stegen.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

100

Dekking

Exploitatie

4

7

7

Toelichting

In 2019 voeren wij de volgende activiteiten uit:

  • Planten beeldbepalende bomen bij de entrees en bomen in podia op strategische plekken
  • Opwaarderen stegen tussen parkeerterreinen en kernwinkelgebied door zichtbaar maken van het Verhaal van Zevenaar
  • Uitvoeren inrichtingsplan fietsparkeren

In 2019 wordt het voormalig gemeentehuis aan het Raadhuisplein herontwikkeld door de eigenaar. In aansluiting hierop richten wij het plein opnieuw in, waarbij wij de uitgangspunten van het Inspiratiedocument opwaardering openbare ruimte centrum Zevenaar toepassen. Het ontwerpproces voor de inrichting het Raadhuisplein start in 2018, waarbij wij ook een discussie voeren over het wel of niet realiseren van een semi-permanente overkapping over het plein.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

690

Dekking

Exploitatie

41

41

40

Toelichting

De geraamde investering betreft een indicatieve prijs en is exclusief eventuele overkapping, maar inclusief vernieuwde ondergrondse infrastructuur en proceskosten.

In 2017 is het Inspiratiedocument opwaardering openbare ruimte centrum Zevenaar opgesteld. Op basis hiervan wordt voorgesteld om de Markt en Muldershof te herinrichten om deze pleinen toekomstbestendig te maken.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

350

490

Dekking

Exploitatie

41

50

Toelichting

In 2020 starten we met de voorbereiding voor het inrichten van de Markt. Ingeschatte kosten zijn exclusief inrichting buitenruimte Ontmoetingskerk en openbare ruimte Dokter Honingstraat. In 2021 starten we met de voorbereiding voor het inrichten van Muldershof. De geschatte kosten zijn exclusief aanpassingen aan gebouwen.

Om de economische waarde van bedrijventerreinen te behouden, knappen we verouderde bedrijventerreinen op. Dit gebeurt op logische momenten. De bedrijventerreinen die we als eerste herstructureren zijn Tatelaar in Zevenaar en Halve Maan in Lobith. We kunnen nog niet aangeven wanneer we hiermee starten, omdat we eerst belangrijke verkeerskundige maatregelen moeten nemen. In de economische visie en het uitvoeringsprogramma die we opstellen is herstructurering van bedrijventerreinen een thema.

Wij gaan diverse activiteiten uitvoeren in en om het gebouw Raadhuisplein 1. De warmte koude opslag wordt afgedicht en het voormalige gemeentehuis zal deels worden gehuurd voor de functies: openbaar toilet, fietsenstallen en kantoorruimte voor de marktmeester en evenementen.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

140

Dekking

Exploitatie

30

54

64

64

64

Toelichting

Voor het realiseren van deze maatschappelijke voorziening, het afbouwen van het casco en het inrichten van de ruimte (in totaal 335 m2) ramen wij een investering van € 140.000. De jaarlijkse lasten voor rente en afschrijving bedragen € 10.000 met ingang van 2020. Hiervoor en voor de huur van deze ruimte is in 2017 jaar door het college van de voormalige gemeente Zevenaar een overeenkomst gesloten en een huurprijs overeengekomen van € 58.000 per jaar. Voor het onderhoud en beheer van de te huren ruimte ramen wij jaarlijks € 4.000. Deze kosten starten vanaf de in gebruik name van het gebouw medio/najaar 2019.
Tegenover de investering en jaarlijkse lasten staat dat de huur van het pand Raadhuisplein 14 (de Zaak/Krachtlokaal) kan worden opgezegd. In de begroting hebben wij hier € 8.500 voor opgenomen.

We gaan tot en met 2021 de nog circa 40 hectare beschikbare gronden op BusinessPark 7Poort uitgeven. Hiervoor zijn versnellingsmaatregelen in gang gezet. Dit zijn onder andere de herinrichting van de Wal Masqué, het aanleggen van de hoofdlaan 7Poort en het (inter)nationaal op de kaart zetten van 7Poort door actieve marketing, acquisitie en de aanleg van een 2e viaduct (zie activiteit 2.1.1).
De kosten en opbrengsten zijn verwerkt in de GREX Zevenaar Oost. Om dubbelingen te voorkomen, worden in de Kadernota geen bedragen opgenomen.

Het ontwikkelen van de FOZ op BusinessPark 7Poort is op dit moment in de 'voorbereidingsfase'. Dat betekent dat we werken aan de planuitwerking, de omgevingsvergunning en de voortgang van het Actieplan (convenant). Op dit moment is er geen budget beschikbaar voor het opstarten, onderzoeken en/of uitvoeren van synergiemaatregelen.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

Dekking

Exploitatie

15

15

Toelichting

De realisatie van de Fashion Outlet kan synergievoordelen opleveren voor het centrum van Zevenaar. Voor het ontwikkelen van die synergievoordelen is extern advies nodig. Wij vragen u hier in 2018 en 2019  incidenteel € 15.000 voor beschikbaar te stellen.

3.3 Dienstverlening aan ondernemers

3.3.1 Inkopen bij lokale Liemerse bedrijven

Jaar realisatie

2018

'Kansen voor lokale ondernemers' is één van de aandachtsvelden van het (Liemers) inkoopbeleid. We leggen hier meer focus op, zodat de kansen van lokale ondernemers vergroot worden.

We stimuleren startende bedrijven om de werkgelegenheid in onze gemeente te verhogen. Wat de beste manier is om dit te doen zal blijken uit de nog op te stellen economische visie Zevenaar. In de economische visie Zevenaar gaan we bepalen welk resultaat we nastreven met deze maatregel.

Wij willen overbodige regels voor het MKB verminderen. De inventarisatie van regels waarvan de meerwaarde niet duidelijk is, gebruiken we als startpunt voor het formeren van een 'paarse krokodillenbrigade'. Hierin gaan wij samen met ondernemers op zoek naar mogelijkheden om processen te vereenvoudigen en regeldruk te verminderen.

3.4 Gebiedsmarketing

3.4.1 Opstellen en uitvoeren marketingplan stad Zevenaar

Jaar realisatie

2022

We stellen een marketingplan voor de stad Zevenaar op, omdat wij moeten concurreren met andere gemeenten als het gaat om financiers, bewoners, bedrijven en recreanten. Deze doelgroepen zoeken een passende, relevante omgeving voor hun activiteiten. Die omgeving is de optelsom van locaties, voorzieningen en andere factoren. City marketing richt zich op het beïnvloeden van keuzes ten aanzien van ruimtelijk gedrag. In het marketingplan bepalen we welke gemeente we willen zijn in de toekomst. De basis voor het marketingplan ligt in de nog op te stellen economische visie voor Zevenaar.

We bepalen hoe en met welke partners we onze inwoners en toeristen op adequate wijze informeren over en enthousiasmeren voor het toeristisch aanbod in onze gemeente.
We blijven de regiocampagne 'De Liemers Helemaal Goed' (DLHG) ondersteunen. Daarmee wordt het merk Liemers gebruikt en verder versterkt voor de interne branding van het gebied. Dit leidt tot meer trots op hun woonomgeving bij de eigen bewoners, die ook ons visitekaartje en onze ambassadeurs zijn.
Daarnaast zoeken we, samen met het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem-Nijmegen (RBT KAN), het Toeristisch Informatiecentrum ‘t Gelders Eiland (TIC), de diverse VVV-punten en DLHG, naar een optimale structuur en samenwerking op het gebied van toeristische informatievoorziening en het stroomlijnen van de marketing van ons toeristisch product (gebied, routes, points of interest, accommodaties). Dit betreft zowel de digitale als de fysieke kant. Hierin wordt ook de relatie met Hal12 en de Fashion Outlet Zevenaar gelegd.
Waarop (op welke thema's en doelgroepen) de toeristische promotie zich in de nabije toekomst vooral zal richten (welke poppen zetten we vooral in de etalage), bepalen we bij de totstandkoming van het beleidsplan vrijetijdseconomie.

5.1 Sport

5.1.2 Harmoniseren subsidiebeleid

Jaar realisatie

2018

In 2018 gaan wij het subsidiebeleid harmoniseren. We koppelen dit aan activiteiten en prestaties die bijdragen aan doelstellingen van onze gemeente op de diverse beleidsterreinen. Sport, culturele en welzijnsverenigingen en organisaties betrekken we actief bij de totstandkoming van het nieuwe subsidiebeleid. De discussie rondom de OZB wordt meegewogen. Het nieuwe subsidiebeleid wordt van toepassing op subsidies die we verlenen vanaf 2020.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

Dekking

50

Exploitatie

50

Toelichting

Voor de uitvoering van de harmonisatie subsidiebeleid is € 50.000 geraamd binnen de middelen voor de afronding van de herindeling.

De korfbal-, volleybal- en handbalverenigingen willen gaan sporten op een beachveld. Hiervoor hebben zij samen met Ataro een aanvraag ingediend. Voor deze aanvraag is uitgegaan van een beachveld van 35x50 meter. Met deze afmetingen is multifunctioneel gebruik mogelijk en kan er ook competitie worden gespeeld.
De initiatiefnemers vragen onze gemeente om een gedeelte te financieren voor de aanleg van dit multifunctioneel beachveld.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

51

Dekking

Exploitatie

6

6

6

6

Toelichting

Wij stellen u voor een krediet beschikbaar te stellen van € 51.000. De lasten van rente en afschrijving hiervan bedragen met ingang van 2019 € 6.000.

5.2 Kunst en cultuur

5.2.1 Beheren en behouden kunstcollectie

Jaar realisatie

2018

Wij mogen trots zijn op ons kunstbezit. Voor een gemeente hebben wij een bijzonder kunstbezit. Hier is meer mee mogelijk dan tot nu toe bereikt wordt. Door het beheer te intensiveren kan de tentoongestelde kunst in ons gemeentehuis twee maal per jaar vernieuwd worden. Dit komt het behoud van de werken ten goede en biedt tegelijkertijd afwisseling en prikkeling voor de medewerkers en bezoekers. Door meer in te zetten op toegankelijkheid en communicatie neemt de bekendheid toe. Hierdoor wordt de kunst als het ware het visitekaartje voor onze gemeente, kunnen inwoners de kunst beter ervaren en kan deze haar oorspronkelijke grandeur van art in the factory weer tonen.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

Dekking

Exploitatie

20

13

13

13

13

Toelichting

Op basis van de notitie Bijzonder kunstbezit - Kunstbeleid gemeente Zevenaar 2017-2020 heeft het college van de voormalige gemeente Zevenaar besloten extra middelen vrij te maken. Voor het behoud en beheer en beter toegankelijk maken van de gemeentelijke kunstcollectie (door het Liemers Museum) zijn structureel meer middelen nodig. Het gaat hierbij om een bedrag van € 13.000 per jaar. Daarnaast is in 2018 eenmalig een bedrag van € 7.000 nodig voor transport, omdat het depot nog op een eigen locatie zit.

Wij zetten in op een divers en kwalitatief sterk cultureel aanbod en het behoud van een breed en hecht verenigingsleven. Dit verhoogt de aantrekkingskracht van onze gemeente. We stimuleren het maken, delen en ontmoeten door culturele festivals te ondersteunen. Hiermee dragen we ook bij aan de profilering van onze gemeente en de kernen in het bijzonder. Samen met de gemeenten Duiven en Westervoort en de provincie investeren we met het Cultuur- en Erfgoedpact 2017-2020 in de Liemers € 480.000 in kunst, cultuur en erfgoed (bestaand beleid). Inwoners, verenigingen en organisaties voeren samen de activiteiten en projecten uit. Dit draagt bij aan een sterke, trotse en leefbare regio.

Cultuur is de smaakmaker van onze gemeente en een gezonde culturele infrastructuur vormt de basis van een bloeiend cultureel leven. Kunstwerk!, de fusie van de vier Liemerse professionele culturele organisaties het Musiater, Bibliotheek de Liemers, het Liemers museum en de Volksuniversiteit voor Zevenaar e.o., vormt hier een belangrijk onderdeel van.
Wij subsidiëren het op elkaar afgestemde productaanbod op het gebied van kunst en cultuur, erfgoed, muziekonderwijs, lezen en literatuur, debat en educatie dat Kunstwerk! biedt. Middels prestatieafspraken zorgen wij er voor dat de producten van Kunstwerk! bijdragen aan identiteitsvorming, ontmoeting en ontplooiing. We zorgen dat Kunstwerk! actief de samenwerking met verenigingen zoekt.
De wettelijke educatie-taken van Bibliotheek de Liemers zijn volop in ontwikkeling. Wij zorgen er voor dat deze (het volgen van) goed onderwijs, het vinden van een baan of het aangaan van sociale contacten ondersteunen. Het betreft onder meer lees- en taalbevorderingsactiviteiten, doorlopende leerlijnen en burgerschapsvorming.
Omdat de culturele infrastructuur in de Liemers over de gemeentegrenzen heen ligt, stemmen we in deze af met Duiven, Westervoort en Montferland.

Hal 12 biedt straks naast de publieksbalies van onze gemeente en de Regionale Sociale Dienst, producten en diensten op het gebied van cultuur, cinema, media, educatie en erfgoed. Geconcentreerd onder één dak ontstaat een gevarieerd aanbod voor een breed publiek, waarbij ontmoeten, ervaren en beleven centraal staat. Hal 12 wordt daarmee een podium voor samenwerking en biedt een belangrijke impuls voor het centrum.
De bouw is in juni 2018 gestart. De opening staat gepland in het tweede kwartaal 2019. Voor de start bouw sluiten we overeenkomsten met de toekomstige gebruikers. In 2018 bepalen we onder meer de governance structuur, de invulling van de horeca, de parkeeroplossing en werken we de meerjarenexploitatie uit.

5.4 Vrijetijdseconomie

5.4.2 Oppakken kansen recreatie en toerisme

Jaar realisatie

2022

Recreatie en toerisme is een van de speerpunten van onze gemeente. Ter uitvoering hiervan stellen wij samen met de sector een beleidsplan vrijetijdseconomie op. Deze visie stellen wij in eigen beheer op, maar voor bepaalde onderdelen is externe expertise noodzakelijk. Onder andere voor het in beeld brengen van trends en ontwikkelingen, het opstellen van een objectieve concurrentieanalyse en om ons te ondersteunen bij het proces. Verder zijn er middelen nodig voor het organiseren van bijeenkomsten en communicatie. Mede op basis van ervaringscijfers in andere gemeenten vragen wij hiervoor een bedrag van € 25.000.
Lopende projecten, onder andere in het kader van de subsidie Sterk Bestuur, handelen wij eerst af, zoals redoute Geuzenwaard, de augmented reality app met een route langs de redoutes. Zie ook de activiteit 5.4.3 Verder ontwikkelen toeristische infrastructuur.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

Dekking

Exploitatie

13

13

Toelichting

Voor het opstellen van het beleidsplan vrijetijdseconomie hebben wij op bepaalde onderdelen externe ondersteuning nodig. Dit geldt onder andere voor het in beeld brengen van trends en ontwikkelingen, het opstellen van een objectieve concurrentieanalyse en ondersteuning bij het proces. Verder zijn er middelen nodig voor het organiseren van bijeenkomsten en communicatie. Mede op basis van ervaringscijfers in andere gemeenten vragen wij hiervoor een budget van in totaal € 25.000 beschikbaar te stellen.

We zorgen dat de basis op orde komt en maken af waar we aan begonnen zijn, waaronder een aantal projecten vanuit de subsidie Sterk Bestuur.  Zo maken we het wandelkeuzenetwerk af en realiseren vier klompenpaden. Ook brengen we de toeristische bebording op orde. Het ruiter- en menroutenetwerk breidt zich uit. In het kader van Rivierklimaatpark onderzoeken we de mogelijkheden van een fietsbrug over de IJssel. We onderzoeken of de paardensport ook van deze fietsbrug gebruik kan maken.
We kijken of we samen met Stadt Emmerich en de Euregio de fietsverbinding tussen Lobith (bruggetje over Oude Rijn) en Elten kunnen verbeteren.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

Dekking

500

Exploitatie

504

13

21

21

21

Toelichting

Wij willen de toeristische infrastructuur verder ontwikkelen. Hiervoor is vanuit de provincie Subsidie Sterk Bestuur beschikbaar voor een bedrag van € 500.000. Van deze bijdrage gaan wij een wandelkeuzenetwerk, klompenpaden en ruiter- en menroutes ontwikkelen.

Wij willen in het kader van de toeristische infrastructuur Klompenpaden realiseren en vragen voor het beheer een budget van € 4.250 per pad per jaar beschikbaar te stellen. Na ontwikkeling gaat het BIM-contract in voor 5 jaar. Het gaat hierbij om de volgende paden:

  • Rijnstrangen vanaf 2018
  • Rijnweidepad vanaf 2019
  • Pannerdense Waard vanaf 2019
  • Babberich vanaf 2020
  • Angerlo vanaf 2020

We gaan in gesprek met toeristisch-recreatieve ondernemers over hoe zij hun aanbod kunnen verbeteren en welke rol de gemeente daarbij speelt. Dit onderwerp nemen wij ook mee in de ontwikkeling van het beleidsplan vrijetijdseconomie en wordt in 2019 vervolgd met concrete maatregelen.
We actualiseren en harmoniseren het camperplaatsenbeleid.