2.1 Verkeer en vervoer

2.1.1 Aanleggen 2e viaduct 7Poort

Jaar realisatie

2021

Bereikbaarheid van onze gemeente en de bedrijventerreinen in Zevenaar is belangrijk. Wij stimuleren de uitgifte van de kavels op 7Poort volop (zie programma 3).  Een belangrijke bijdrage hieraan levert het aanleggen van een 2e viaduct. Wij stellen voor een bedrag op te nemen voor de aanleg van dit 2e viaduct van € 2.750.000. In een separaat raadsvoorstel leggen wij de definitieve afweging aan u voor.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

2.750

Dekking

Exploitatie

147

Toelichting

De aanleg van het 2e viaduct voor 7Poort staat gepland voor 2021. De geraamde investering heeft betrekking op het civieltechnische werk, de plankosten, de planbegeleiding en de vergoeding aan ProRail voor het instellen van een 'treinvrije periode'. Wij stellen u voor een krediet beschikbaar te stellen van € 2.750.000. De jaarlijkse lasten voor rente en afschrijving bedragen met ingang van 2022 € 147.000.

Uitvoeren noodzakelijk achterstallig onderhoud
Wij leggen aan u een voorstel om het gewenste onderhoudsniveau van de openbare ruimte vast te stellen voor. Daarvoor is het noodzakelijk dat wij op diverse wegen achterstallig onderhoud uitvoeren. Deze wegen zijn nu verkeersonveilig en uitstel van onderhoud is niet langer te verantwoorden. Wanneer wij geen maatregelen nemen, vallen de wegen onder de norm van wettelijke aansprakelijkheid en zijn schadeclaims te verwachten. De beschikbare onderhoudsbudgetten bieden onvoldoende ruimte om de kosten voor dit achterstallig onderhoud te dekken.

Opstellen Wegenlegger
Op grond van de wet Arhi hebben wij de plicht om vóór 2020 alle openbare wegen buiten de bebouwde kom in een register vast te leggen (de zogenaamde wegenlegger). Ook moeten we vastleggen wie verantwoordelijk is voor het onderhoud. Dit is ook in het belang van goed wegbeheer. Het opstellen van een dergelijk register is arbeidsintensief en vergt specifieke kennis. Deze kennis is binnen onze organisatie niet aanwezig.

Vervangen brug Eltenseweg
Op basis van uitgevoerde constructiemetingen en de daaruit blijkende slechte conditie van de brug mogen zware vrachtvoertuigen (> 40 t) geen gebruik meer maken van deze brug. Het overige vrachtverkeer moeten we beperken door eenrichtingsverkeer in te stellen. De brug kan maximaal 5 jaar mee met de genoemde beperking. In de meerjarenbegroting 2018-2021 is met deze vervanging geen rekening gehouden. De optie om de brug in stand te houden en het vrachtverkeer te beperken door het instellen van eenrichtingsverkeer is minder gewenst om redenen van verkeersveiligheid en leefbaarheid. Eenrichtingsverkeer vergt de nodige handhaving. Verder is het nodig om de conditie van de brug regelmatig te onderzoeken. Aan deze inspecties zijn jaarlijks hoge kosten verbonden.

Reconstructie Keurbeek Herwen
In het projectgebied ‘reconstructie Keurbeek’ vervangen wij de riolering door een gescheiden rioolstelsel en koppelen wij ook het regenwater af. Om de bewoners over de voorgenomen plannen te informeren hebben wij een aantal informatiebijeenkomsten georganiseerd. Het definitieve inrichtingsplan is inmiddels aan de bewoners gepresenteerd en positief ontvangen. Naast het vervangen van de riolering vervangen wij ook alle verhardingen en renoveren wij het grootste gedeelte van het openbare groen.

Reconstructie Halve Maan Lobith
Het projectgebied ‘reconstructie Halve Maan ’ omvat het gebied tussen de rotonde Batavenweg en Herwensedijk. In dit projectgebied realiseren wij een fietspad en vervangen wij ook alle verhardingen en renoveren we het grootste gedeelte van het openbare groen. Verder wordt er op de Halve Maan geparkeerd op de rijbaan. Na de herinrichting kan er alleen nog geparkeerd worden in de parkeervakken.

Herinrichting Kop van Tolkamer
De aanleiding voor de projecten is de achterstand in onderhoud openbare ruimte (verpaupering), de leegstand van gebouw Abelskamp en gebrek aan uitstraling van het totaal beeld, inclusief de gebouwen. De projecten zijn tot stand gekomen op basis van een visie die is opgesteld voor een subsidieaanvraag. Voor project Abelskamp is een provinciale subsidie Steengoed Benutten verstrekt. De Kop van Tolkamer onderscheidt zich van de omgeving. Door de kwaliteitsimpuls en het opknappen van de openbare ruimte ontstaat in de Kop van Tolkamer een toeristische meerwaarde, het zet de Kop van Tolkamer beter op de kaart.  De deelprojecten Abelskamp, Driehoekig plein, Schipperspad, de Schoolsteeg, Engelse Tuin en Parkeerplaats Rijnstraat zijn inmiddels gerealiseerd.  

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

500

650

1.500

500

Dekking

500

Exploitatie

430

400

35

158

165

Toelichting

De kosten in 2018 en 2019 hebben betrekking op achterstallig onderhoud voor een bedrag € 800.000. Omdat dit een verplichte uitgave betreft stellen wij voor een extra dotatie aan de voorziening groot onderhoud wegen te doen. Hier is geen dekking binnen de huidige begroting voor. Daarnaast gaat het in 2018 om de kosten van het opstellen van de wegenlegger voor een bedrag van € 30.000.

Verder is er sprake van diverse investeringen:

  • De reconstructie van de Keurbeek in Herwen vraagt in 2018 een investering van € 500.000. Deze kosten kunnen worden gedekt ten laste van het Watertakenplan (Voorziening riolering).
  • De vervanging van de brug over de Eltenseweg in 2019 kost € 650.000. De jaarlijkse lasten hiervan zijn € 35.000 met ingang van 2020.
  • De herinrichting van de Halve maan en de Kop van Tolkamer vragen een investering van € 1.100.000 respectievelijk € 900.000. Deze investeringen worden in 2021 volledig afgerond. De lasten voor rente en afschrijving zijn in 2021 € 97.000 en met ingang van 2022 € 105.000 per jaar.

De komende vier jaar (en verder) worden bestaande wegen heringericht en voeren we planstudies uit naar nieuwe (rand-)wegen. Er is een krediet nodig voor capaciteit, onderzoek en uitvoering.
De investering heeft betrekking op de volgende projecten:

  • Coördinatie en regie infrastructurele projecten in de uitvoering
  • Project A15/A12
  • Aanpassing Arnhemseweg en weg Hengelder (waaronder Herinrichting parkeerplaatsen sportvelden Hengelder, Oversteek Douwe Dekkerstraat en onvoorziene werken)
  • Planvorming herinrichting Edisonstraat
  • Planvorming herinrichting Mercurion
  • Planvorming herinrichting Doesburgseweg
  • Spoorverdubbeling Zevenaar-Didam
  • Herinrichting Babberichseweg
  • Planstudie Noordelijke Randweg
  • Planstudie doortrekking Witte Kruis/MER
  • Monitoring geluid, fijnstof en trillingen
  • Onderzoeken akoestische maatregelen onderliggend wegennet
  • Effecten realisatie Vliegveld Lelystad voor Zevenaar

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

780

780

780

780

Dekking

Exploitatie

47

62

77

Toelichting

Het totaal benodigde krediet bedraagt € 3.120.000 voor 2019-2022. De investering ronden wij in 2022 volledig af, de jaarlijkse lasten voor rente en afschrijving zijn met ingang van 2023 € 92.000.

Bij de uitvoering van groot onderhoud en grootschalige reconstructies is de verkeersveiligheid een vast onderdeel van de weginrichting. Daarnaast plannen wij de volgende specifieke verkeersveiligheidsmaatregelen:

Heilige Huisjes/Zuiderlaan
Bewoners wensen verkeersremmende maatregelen in Heilige Huisjes/Zuiderlaan. De lange rechte weg nodigt uit tot een hoge rijsnelheid. De bewoners ervaren dit als onveilig. Uit verkeersmetingen blijkt dat er inderdaad  te hard wordt gereden. De weg is onvoldoende ingericht als een 30 km/u zone. Er is gekeken naar verschillende typen maatregelen. Vanwege het verkeersaanbod stellen wij voor drempels aan te leggen. Bewoners staan positief tegenover deze plannen.

Fietsoversteek rotonde Landeweerdijk
De Landeweerdijk, Ringbaan Oost en Babberichseweg in Zevenaar zijn met elkaar verbonden door een rotonde (hierna: rotonde N336). Rotonde N336 heeft voor vele weggebruikers een belangrijke functie. De rotonde vormt de verbinding tussen de nieuwbouwwijk Groot Holthuizen en het centrum van Zevenaar. Maar ook vervult rotonde N336 een belangrijke rol in de verbinding tussen Zevenaar en de middelbare school het Liemers College. Rotonde N336 is ruim opgezet, wat kan uitnodigen tot verkeerd gebruik. Zo wordt er met enige regelmaat tegen de richting in gefietst. Er is behoefte aan het creëren van een veiligere situatie. Een veilige oversteek is van belang, onder meer door de grote snelheidsverschillen (80 km/u vs. 20 km/u). Wij willen aan de noordzijde van de rotonde een fietsoversteek in twee richtingen maken. De voetgangers op de oversteek moeten net als nu voorrang geven aan het kruisende verkeer. Een dubbele oversteek voorkomt tegen de richting in fietsen en maakt de verkeerssituatie daarmee veiliger. Ook vormt een dubbele oversteek een logische verbinding tussen de wijk Groot Holthuizen en Zevenaar. Wij stellen voor om de zuidelijke oversteek aan de rotonde te verwijderen.

Aanpassing Dorpstraat/Babberichseweg
Op aandringen van aanwonenden heeft de provincie een plan opgesteld om de verkeersveiligheid van deze verkeerssituatie te verbeteren. Uit het onderzoek is gebleken dat de doorstroming van de provinciale wegen goed is, maar dat de verkeersveiligheid op een aantal punten verbeterd kan worden. Op de volgende plaatsen is verbetering van de verkeersveiligheid wenselijk: fietsoversteek Bettestraatje, fietsstrook langs de N811, oversteek Schutterspad over de N336 en insteek N812 ter hoogte van het Baborgaplein. Voorwaarde is dat de gemeente bijdraagt in de kosten.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

305

Dekking

Exploitatie

16

16

16

Toelichting

De investering is als volgt opgebouwd:

  • drempels Heilige Huisjes/Zuiderlaan: € 85.000;
  • fietsoversteek rotonde Hengelder/Landeweerdijk: € 100.000
  • bijdrage gemeente verkeersveiligheidsmaatregelen kruising Dorpstraat/Babberichseweg: € 120.000

De jaarlijkse lasten voor rente en afschrijving bedragen € 16.000.

2.2 Parkeren

2.2.1 Verbeteren parkeervoorzieningen

Jaar realisatie

2018

In het centrum van Zevenaar zijn diverse voorzieningen voor betaald parkeren en selectieve toegang aan vervanging toe. Daarnaast willen wij op verzoek van de lokale ondernemers een pilot starten voor achteraf betalen.

Parkeerautomaten
De huidige parkeerautomaten werken niet naar behoren en zijn aan vervanging toe. Er is een mogelijkheid tot sanering, waardoor er minder parkeerautomaten nodig zijn dan er nu staan. Er is een investeringsbudget van € 200.000 nodig om nieuwe automaten aan te schaffen. Dit is inclusief projectbegeleiding en eventuele vervanging van bebording. Deze nieuwe parkeerautomaten werken volgens de nieuwste technieken, waardoor meer onderhoud op afstand kan plaatsvinden.

De technische levensduur van de huidige automaten blijkt in de praktijk korter dan vooraf ingeschat, waardoor de openstaande afschrijving (€ 258.000) naar voren gehaald moet worden. Wanneer niet tot vervanging wordt overgegaan, is er extra onderhoudsbudget nodig.

Pollers (zuilen automatische afsluiting)
De centrumafsluiting is ernstig verouderd en (deels) aan vervanging toe. In 2018 gaan wij de staat van de centrumafsluiting inventariseren. Ook stellen we op basis van deze inventarisatie een nieuwe meerjarenbegroting voor de centrumafsluiting vast.

Pilot achteraf betalen parkeren
In samenwerking met de centrumondernemers hebben wij een Plan van Aanpak (PvA) opgesteld om de voordelen van achteraf betalen voor het parkeren te belichten. Onderdeel van dit PvA is een pilot waarin iedereen die gebruik maakt van belparkeren (ook stadspasparkeren) het tweede uur parkeren gratis te geven. Doel hiervan is de verblijfsduur in het centrum te verlengen én meer parkeerders te verleiden achteraf te betalen voor het parkeren.

Digitaliseren van de parkeervergunningen
In de loop van 2018 bieden wij u een voorstel voor het digitaliseren van de parkeervergunningen aan. Naast betere service aan de burger zorgt dit ook dat de vergunninguitgifte efficiënter zal verlopen.

Bedragen x € 1.000

Naam

Begroting   2018

Begroting   2019

Begroting   2020

Begroting   2021

Begroting   2022

Investering

200

Dekking

Exploitatie

25

78

2

2

1

Toelichting

De vervanging van de parkeerautomaten vraagt een investering van € 200.000. Dit brengt jaarlijkse lasten van rente en afschrijving met zich mee voor een bedrag van structureel € 24.000 met ingang van 2020. Hiertegenover staat de vrijval van de lasten van de oude parkeerautomaten, die in 2019 vervroegd worden afgeschreven. Dit levert in 2019 extra lasten op van € 53.000, maar vanaf 2020 een structureel voordeel van € 22.000.
Vanwege de verouderde centrumafsluiting (pollers) is er extra onderhoudsbudget nodig van € 25.000 voor 2018 en 2019. Deze incidentele lasten worden gedekt door een onttrekking uit de Algemene reserve.

3.1 Versterken economische ontwikkeling

3.1.2 Ondersteunen aanleg snelle en betrouwbare internetvoorziening in buitengebied

Jaar realisatie

2019

In grote delen van ons buitengebied ligt geen snelle en betrouwbare internetvoorziening. Om te komen tot een snelle en betrouwbare internetvoorziening onderzoeken we twee scenario’s. Bij het eerste scenario is er een partij die glasvezel, onder bepaalde voorwaarden, in de buitengebieden van de gemeente wil aanleggen. Deze voorwaarden werken we nog verder uit. Bij het tweede scenario werken wij met andere gemeenten samen om tot een soort van algemene nutsvoorziening te komen. Het uitgangspunt kan zijn dat de aansluitkosten gering zijn en de abonnementskosten in lijn liggen met de abonnementskosten op andere plaatsen in onze gemeente. Een dergelijke nutsvoorziening is in strijd met de Europese regels. De verwachting is dat de Europese Commissie hier, op basis van een traject in de regio Rivierenland, uitsluitsel over gaat geven. De scenario's werken we verder uit. Ook geven wij aan wat de financiële consequenties zijn van deze scenario’s en binnen welke tijd we een dergelijk systeem kunnen realiseren. Wij zullen op basis van het onderzoek een advies uitbrengen.