Wat doen we?
Uitvoeren noodzakelijk achterstallig onderhoud
Wij leggen aan u een voorstel om het gewenste onderhoudsniveau van de openbare ruimte vast te stellen voor. Daarvoor is het noodzakelijk dat wij op diverse wegen achterstallig onderhoud uitvoeren. Deze wegen zijn nu verkeersonveilig en uitstel van onderhoud is niet langer te verantwoorden. Wanneer wij geen maatregelen nemen, vallen de wegen onder de norm van wettelijke aansprakelijkheid en zijn schadeclaims te verwachten. De beschikbare onderhoudsbudgetten bieden onvoldoende ruimte om de kosten voor dit achterstallig onderhoud te dekken.
Opstellen Wegenlegger
Op grond van de wet Arhi hebben wij de plicht om vóór 2020 alle openbare wegen buiten de bebouwde kom in een register vast te leggen (de zogenaamde wegenlegger). Ook moeten we vastleggen wie verantwoordelijk is voor het onderhoud. Dit is ook in het belang van goed wegbeheer. Het opstellen van een dergelijk register is arbeidsintensief en vergt specifieke kennis. Deze kennis is binnen onze organisatie niet aanwezig.
Vervangen brug Eltenseweg
Op basis van uitgevoerde constructiemetingen en de daaruit blijkende slechte conditie van de brug mogen zware vrachtvoertuigen (> 40 t) geen gebruik meer maken van deze brug. Het overige vrachtverkeer moeten we beperken door eenrichtingsverkeer in te stellen. De brug kan maximaal 5 jaar mee met de genoemde beperking. In de meerjarenbegroting 2018-2021 is met deze vervanging geen rekening gehouden. De optie om de brug in stand te houden en het vrachtverkeer te beperken door het instellen van eenrichtingsverkeer is minder gewenst om redenen van verkeersveiligheid en leefbaarheid. Eenrichtingsverkeer vergt de nodige handhaving. Verder is het nodig om de conditie van de brug regelmatig te onderzoeken. Aan deze inspecties zijn jaarlijks hoge kosten verbonden.
Reconstructie Keurbeek Herwen
In het projectgebied ‘reconstructie Keurbeek’ vervangen wij de riolering door een gescheiden rioolstelsel en koppelen wij ook het regenwater af. Om de bewoners over de voorgenomen plannen te informeren hebben wij een aantal informatiebijeenkomsten georganiseerd. Het definitieve inrichtingsplan is inmiddels aan de bewoners gepresenteerd en positief ontvangen. Naast het vervangen van de riolering vervangen wij ook alle verhardingen en renoveren wij het grootste gedeelte van het openbare groen.
Reconstructie Halve Maan Lobith
Het projectgebied ‘reconstructie Halve Maan ’ omvat het gebied tussen de rotonde Batavenweg en Herwensedijk. In dit projectgebied realiseren wij een fietspad en vervangen wij ook alle verhardingen en renoveren we het grootste gedeelte van het openbare groen. Verder wordt er op de Halve Maan geparkeerd op de rijbaan. Na de herinrichting kan er alleen nog geparkeerd worden in de parkeervakken.
Herinrichting Kop van Tolkamer
De aanleiding voor de projecten is de achterstand in onderhoud openbare ruimte (verpaupering), de leegstand van gebouw Abelskamp en gebrek aan uitstraling van het totaal beeld, inclusief de gebouwen. De projecten zijn tot stand gekomen op basis van een visie die is opgesteld voor een subsidieaanvraag. Voor project Abelskamp is een provinciale subsidie Steengoed Benutten verstrekt. De Kop van Tolkamer onderscheidt zich van de omgeving. Door de kwaliteitsimpuls en het opknappen van de openbare ruimte ontstaat in de Kop van Tolkamer een toeristische meerwaarde, het zet de Kop van Tolkamer beter op de kaart. De deelprojecten Abelskamp, Driehoekig plein, Schipperspad, de Schoolsteeg, Engelse Tuin en Parkeerplaats Rijnstraat zijn inmiddels gerealiseerd.
Naam | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|
Investering | 500 | 650 | 1.500 | 500 | 0 |
Dekking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Exploitatie | 430 | 400 | 35 | 158 | 165 |
Toelichting | De kosten in 2018 en 2019 hebben betrekking op achterstallig onderhoud voor een bedrag € 800.000. Omdat dit een verplichte uitgave betreft stellen wij voor een extra dotatie aan de voorziening groot onderhoud wegen te doen. Hier is geen dekking binnen de huidige begroting voor. Daarnaast gaat het in 2018 om de kosten van het opstellen van de wegenlegger voor een bedrag van € 30.000.
Verder is er sprake van diverse investeringen:
|